lördag 18 februari 2012

Semlor (LCHF)

Nu på tisdag är det fettisdag och jag blev sugen på att baka semlor. Jag har sett olika recept på LCHF-semlor men jag har valt att knåpa ihop ett eget recept. Jag har provat semlan med både osötat och sötad fyllning, självklart var den sötade godast men det funkar även utan om man är väldigt känslig mot söta smaker. Fyllningen sötade jag med lite, lite honung (äger inget sötningsmedel) men man sötar självklart med det man själv känner att man vill söta med.

Jag tyckte semlorna blev goda. Min man var skeptisk men tyckte att de var mycket godare än han hade trott och åt glatt upp sin semla. Sonen var väldigt tveksam och skulle inte alls ha någon semla... när han sedan smakade fick jag dela min semla med honom för då ville han ha mer än bara en smakbit. Jag är tveksam till om någon som är van att äta söta saker skulle gilla dessa semlor men äter man LCHF-kost och inte brukar söta mat och bakning så fungerar de fint.






SEMLOR (LCHF)
4 st

Bullar:
2 ägg
100 g philadelphiaost
50 g smör
1 dl (50 g) mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
2 msk pofiber
1 tsk bakpulver
1,5 tsk hela kardemummakärnor
1 uppvispat ägg till pensling

Fyllning:
0,5 dl sötmandel
Ca 4 msk vispgrädde
Sötning efter tycke och smak
Vispad grädde (ca 1 dl)

Gör så här:
Bullar: Vispa äggen fluffigt och vispa sedan ner philadelphiaosten. Smält smöret och vispa ner i smeten. Mortla kardemummakärnorna och blanda alla torra ingredienser i en bunke och vispa ner i äggsmeten. Låt smeten svälla i 10 minuter. Klicka ut smeten på bakplåtspapper och forma till runda bullar med blöta händer. Grädda i ca 15 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Låt bullarna svalna under en bakduk.

Fyllning: Mal mandeln till fyllningen och blanda med vispgrädde. Skär av toppen på bullen och gröp en liten grop i semlan. Blanda det urgröpta bullbrödet med mandelsmeten. Söta fyllningen efter eget tycke. Fyll gropen i semlan med fyllningen. Vispa grädden och klicka på önskad mängd ovanpå fyllningen. Lägg på locket och servera.


Tillägg 2014-01-11: Dessa semlor är helt osötade så skulle jag göra dem idag skulle jag tillsätta 1 msk honung i bulldegen så att semelbullarna blir lite sötare. Det går självklart att välja annan sötning än honung om man vill.


Tillägg 2015-02-15: Mitt andra recept på semlor hittar du HÄR.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Maria sa...

Bra med ett recept då det inte blir så "många", räcker då det bara är jag som vill ha LCHF hemma. Ska jag testa att baka!
Har bakat ditt mandel & valnötsbröd idag, var ju jättegott!
Hade i lite andra nötter med..
=)

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Det här ska jag tipsa min mamma om! Hon gillar verkligen semlor och oroar sig över hur det ska gå på fettisdagen :) Ha det bra och hoppas att sonen mår bättre!

Unknown sa...

Det måste jag absolut prova! Nästa helg blir det för mig då... hinner inte baka i veckan...
Ha en fin söndag!
//Lana

MiniMe sa...

Åh tack tack! Detta recept ska jag prova! Jag håller på att gå åt av semmel-sug (även om jag innerst inne vet att de nog inte är sååå goda som man tror). Men nu kan jag baka egna!! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...