lördag 11 februari 2012

Saffransfisk

Läcker fisk med saffranssmak serverad med broccoli

Gårdagens middag blev saffransfisk och broccoli, en otroligt god maträtt med minimal arbetsinsats. När fredagen kommer kan det vara ganska skönt att låta maten tillaga sig själv och sen bara kunna sätta sig och njuta av den. Har ni dessutom som jag svårt att komma ihåg att ta fram frysvarorna i tid så att de hinner tina så är den här fiskrätten perfekt, fiskblocket ska tas direkt från frysen när man börjar tillagningen, sen kokar man upp såsen och häller den över fisken och så in i ugnen. Hur enkelt och smidigt som helt. Det är en maträtt som är perfekt att bjuda på också för den smakar riktigt lyxigt.

Idag är vi några på jobbet som är inne och arbetar extra, vilket inte hör till vanligheten en lördag, och för att muntra upp både mig själv och mina arbetskamrater har jag bakat fikabröd och tagit med. Jag hoppas att det hembakade fikabrödet faller i god smak även hos de som inte äter LCHF-kost.





SAFFRANSFISK
3 pers

400 g fryst fiskblock
3 dl vispgrädde
0,5 g saffran (1 paket)
1 krm paprikapulver
1 tsk dragon
Knappt 1 tsk salt
Svartpeppar

Gör så här:
Lägg det frysta fiskblocket i en ugnsform. Blanda övriga ingredienser i en kastrull och koka upp. Häll såsen över fiskblocket och gratinera i 40 minuter i 225 grader. Jag brukar ösa såsen över fisken några gånger under tillagningen.


Receptet hämtat från boken "Annas mat" av Anna Bergström

6 kommentarer:

Thess sa...

Tack för boktipset :) vi får se vad det blir... Du verkar vara duktig på att laga mat blir alltid hungrig när jag kollar i din blogg på dina bilder:)

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Åh saffran är så gott ihop med fisk, har gjort en fänkålsgratäng förut som man kan äta fisk till, supergott! Trevlig lördag!

anna sa...

Tack, hoppas på de oxå. Maken fyller år idag så får se till att vara positiv =)

Maria sa...

Visst är det gott med saffran till fisk & SÅ vackert sen !!
När jag "fuskar" brukar jag köpa Arlas gourmet cf saffran/tomat .. den är underbar den med.
=)

Fröken M sa...

hihi... ja, jag hade nog "antytt" att något var i görningen... Så kommer jag ha fullt upp med planerande framöver - ett super roligt projekt !
Tänk, jag ska bli FRU !? *fniss*

Jimmie sa...

Mums med saffransfisk :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...