söndag 5 februari 2012

Rättikagratäng

Oxfilé, rättikagratäng och sparris

I helgen har jag bakat en massa för att fylla upp frysen med bröd. Jag bakade mandel- och valnötsbröd med frön och det ljusa formbrödet. Perfekt att ha färdiga brödskivor i frysen att ta upp vid behov. Jag bakade även ett fröknäcke som jag tyvärr lyckades bränna delar av så det ska jag prova igen vid tillfälle.

Igår åt vi oxilé, rättikagratäng och sparris till middag. Rättikagratäng är så likt potatisgratäng man kan komma utan att äta potatis och den är jättegod. Rättika innehåller ca 2,5 g kolhydrater/100 g medans potatis innehåller ca 16 g kolhydrater/100 g.




RÄTTIKAGRATÄNG
4-6 pers

800-1000 g rättika
1 gul lök
3-4 dl grädde
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skala och skiva rättikan. Koka rättikan i lättsaltat vatten i 15 minuter och häll sedan av vattnet. Finhacka löken. Lägg hälften av rättikan i botten av en ugnsform, lägg på den finhackade löken och salta och peppra. Toppa med resten av rättikan och ha på ytterligare lite salt och peppar. Häll på grädden och gratinera i 45-60 minuter i 225 grader. Känn med en provsticka att rättikan är mjuk.

12 kommentarer:

anna sa...

Jag lyckas aldrig med den gratängen, rättikan blir hård hur jag än göra. Få testa igen =)

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Mm sa god mat :)

Svar: Hehe ja, jag lägger upp bilder pa fynden imorrn!

Jenny sa...

Jag älskar rättikagratäng. Så gott. Tror nog att när jag gjorde sist så blev den godare än potatisgratäng. ;)

Fröken M sa...

Spännande ! jag har faktiskt aldrig ätit rättika :)
Här är planen på att testa att koka rödlöksmarmelad ikväll - det ska vara super gott till både kött och ost har jag hört :)

Coquina sa...

Jag har aldrig testat rättikagratäng tidigare men kanske man ska testa! Ny Ib Laursen-tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla =)

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Åh det var ett tag sedan vi åt rättikagratäng nu, det är ju så himla gott :)

Linda Runn Hägerström sa...

Och grädden hälls på kall över gratängen innan den åker in i ugnen? ;)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Linda Runn Hägerström: Det hade jag missat i receptet (har ändrat nu). Ja, grädden hälls på kall över gratängen innan den åker in i ugnen. :-)

Patrik sa...

Ingen vitlök??

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Patrik: Den gången blev det ingen vitlök. Jag har gjort både med och utan så tycker man om vitlök tycker jag absolut att man ska pressa i en.

Patrik sa...

Då blir det vitlök ikväll...;-)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Patrik: Kul, hoppas du tycker om det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...