måndag 20 februari 2012

Pulled pork

Jag fick tag i billig fläskkarré och hade av någon vecka tidigare sett ett recept på pulled pork som jag blev sugen på att prova. Igår fick fläskkarrén stå i ugnen hela eftermiddagen och när köttet var klart föll det lätt isär. Köttet går att använda till mycket, jag serverade sallad, gurka, tomat, gul lök och kebabsås till och det blev väldigt gott.


Kött, sallad och kebabsås


PULLED PORK

Fläskkarré i bit (min vägde lite drygt 1 kg)

Marinad:
Soya
Sambal oelek
Balsamvinäger
Cayennepeppar
Spiskummin
Paprikapulver
Salt

Gör så här:
Blanda marinaden och gnid in i köttet. Lägg köttet i en form/gryta med lock som tål ugnen. Häll lite vatten bredvid köttet. Tillaga köttet i 6-7 timmar i 125 grader i nedre delen av ugnen. Vänd gärna köttet någon gång under tillagningen och kontrollera att det inte blir för torrt, häll i så fall på lite mer vatten. När köttet är klart faller det lätt isär. Dela köttet och blanda med såsen i botten av grytan.


Receptet hämtat från Ryskadockor


Tillägg 2014-01-28: Marinaden går att variera och smaksätta efter eget tycke och smak. De senaste gångerna har jag använt olja som bas och smaksatt med salt, peppar och valfria kryddor.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

11 kommentarer:

Alice sa...

O satans vad gott det ser ut! Lägger sidan i favoriter för detta måste jag göra någon dag!

Maria sa...

Vad perfekt att göra kebab på! Karré är ju ofta ganska prisvärt.
=)

Anna sa...

Mums :) ser fantastiskt gott ut!

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Pulled pork har jag aldrig hört talas om, spännande med nya rätter. Ha det gott!

Unknown sa...

Tack att du länkade till mig! Ja, den här maträtten är supergod!
//Lana

Unknown sa...

detta är verkligen toppen!!
har gjort på både nöt och fläskkött och gillar bäst på fläskkarré!

*undra om det finns en bit kött i frysen*

Anonym sa...

Ser jättegott ut!
Tror du att det funkar med skinkstek? Det hade dom nämligen på city gross för 29,90/kilo, så det blir ju billig middag i så fall :-)

Hälsn marianne

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Marianne: Jag har inte testat att laga på skinkstek själv men enligt recept jag sett ska man kunna göra det även på skinkstek. Det är ju perfekt när man kan köpa billigt kött. :-)

Jonas sa...

Jag kör den gamla klassikern lergryta till fläskkarrén!

Dela den i 250-gramsbitar och marinera eller krydda. Sedan räcker det med tre timmar i ugnen (på 150 C). Så underbart saftigt och gott!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jonas: Tack för tipset! Perfekt om man inte vill vänta 6-7 timmar på maten. :-)

Godis för själen sa...

mmmmmmmmmmmmmmmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...