onsdag 22 februari 2012

Micropizza (LCHF)

Snabblagad lunchpizza

Idag blir det ett kort blogginlägg, min ögoninflammation gör fortfarande ont och jag ser suddigt. Det blev en snabblagad lunch idag, nämligen micropizza. Jag hade inga höga förväntningar men blev positivt överaskad över hur gott det blev. Jag försökte fotografera pizzan och det var spännande att titta in i kameran och inte riktigt se det man fotograferar.



MICROPIZZA (LCHF)
1 pers

Botten:
1 ägg
1 dl mandelmjöl (50 g)
Oregano
Salt och svartpeppar

Valfri fyllning, jag valde detta:
Tomatpuré
Osockrad tacosås
Skinka
Riven ost
Oregano
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Botten: Vispa ihop ägg, mandelmjöl, oregano, salt och peppar. Bred ut smeten på en tallrik och micra ca 2 minuter.

Fyllning: Lägg på valfri fyllning. Jag blandade tomatpuré och tacosås och bredde på pizzabotten och la sedan på skinka. Jag toppade med riven ost, oregano och lite salt och peppar. In i micron igen i ca 1 minut. Klart!


Receptet på pizzabotten hämtat från Low carbs high fat

14 kommentarer:

anna sa...

Oj, vad smidigt. Ser väldigt gott ut!
Krya på dig!

Therese sa...

Perfekt för barnen att göra när de kommer ifrån skolan innan träningen. Det måste vi testa, tack!

Maria sa...

Smidigt .. att man inte tänkt på de innan!! Mandelbrödet gör jag lite då & då ..
Hoppas du kryar på dig snart!
=)

Unknown sa...

Bra sätt att göra "fredagsmys" snabbt om man är två eller ensam... Tipset/receptet tas emot med glädjen!
//Lana

Unknown sa...

Krya på dig!
//Lana

Anna sa...

Tror det eller ej, men det blev kanon gott. Jag lade i lite smetena i brödet oxå så blev de super =)

Anonym sa...

Har en fråga, vad kan man byta ut mandelmjöl mot, är allergisk mot bl a mandel.
Tycker det är svårt att baka eftersom det ofta ingår mandelmjöl i recept.
mvh Åsa
http://mammasgullunge.blogg.se

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Åsa på mammasgullunge.blogg.se: Jag har inte provat själv men det borde funka att byta mandelmjölet mot kokosnötsmjöl. Dock kan man inte byta rakt av utan man måste ta mindre kokosnötsmjöl än mandelmjöl. Jag förstår att det är svårt att baka när det finns allergier i familjen.

Helen sa...

Oj.. så smart! Dette må jeg teste ut..

Gustaf Segerström sa...

Kul med snabbmat och det ser dessutom gott ut! :-)

Diana sa...

Gjorde denna pizza till lunch idag, oj vad gott det var! Smidigt, enkelt och supergott!!! Tack för en härlig blogg!

melchf sa...

Hej! Måste bara säga att jag nu testat denna pizza och den är ju helt genial! Jättegod och snabblagad. Jag har länkat detta inlägg i min egen blogg ;) Titta jättegärna in!
Tack!

Susanna i Oslo - mamma till Melwin sa...

Ser fantastisk god ut! Men vi som inte har micro, kan man göra detta i ugnen? Det borde väl gå, bara att det har lite längre tid?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Susanna i Oslo: Jag har sett andra göra den i ugnen, så det går bra. Eftersom jag inte har testat själv är jag inte säker på ugnstider men förgrädda tills brödet känns klart, på med topping och in igen tills osten smälter. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...