söndag 5 februari 2012

LCHF-tunnbröd

Idag kröp hela familjen upp i TV-soffan och tittade på inspelningen av Melodifestivalen från igår. Allt ska kommenteras... kläder, scenspråk och självklart låtarna. Vi var helt överens inom familjen att det var rätt låtar som gick vidare till final.

Till lunch idag gjorde jag LCHF-tunnbröd. Jag utgick från LCHF-pastareceptet men använde smaksatt färskost och la till anis i smeten. Jag måste nog erkänna att jag har lite svårt för fiberhusksmaken när smeten innehåller så mycket av det. Jag har hört andra säga samma sak medans vissa inte störs av den smaken alls. Tycker ni om LCHF-pastan så störs ni antagligen inte av fiberhusksmaken och då kan jag verkligen rekommendera dessa tunnbröd. Jag kommer att göra dem igen för de passar perfekt att ta med som matsäck och med gott pålägg blir det goda smörgåsrullar.






LCHF-TUNNBRÖD
8 st

4 ägg
125 g färskost (jag använde Vitlök och örter)
0,5 dl fiberhusk
2-3 tsk hel anis
1,5 tsk salt

Gör så här:
Vispa äggen pösigt och vispa sedan ner färskosten. Mortla anisen lite i en mortel. Blanda anis, salt och fiberhusk och vispa ner i äggblandningen. Låt smeten svälla i 10 minuter. Lägg hälften av smeten på ett bakplåtspapper. Lägg ett annat bakplåtspapper över och kavla ut tunnt (jag använder ett bakplåtspapper av silikon som inte fastnar, har man ett bakplåtspapper av papper kanske det behöver oljas). Gör likadant med den andra hälften av smeten. Behåll det övre bakplåtspapperet på och grädda i 10 minuter i 150 grader (eller 125 grader i varmluftsugn om man kör båda plåtarna samtidigt). Skär varje bröd i fyra delar.

20 kommentarer:

Unknown sa...

Kanon! tänk va många varianter det går att få till med detta recept!!
tänk att ta pepparotost och ha i skivad lax i rullarna...mumma!

MiniMe sa...

Bara en tanke, du tror inte man kan prova byta en del av fiberhusken mit po-fiber?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Fröken nilssons kök: Pepparrot och lax passar jättebra ihop så det skulle säkert bli väldigt gott.

MiniMe: Det måste jag testa, det skulle ju faktiskt kunna funka jättebra. Tack för tipset!

anna sa...

vad du är duktig, blir så impad. Ser väldigt gott ut!

MiniMe sa...

Uppdatera gärna om/när du testat! SJälv är jag för laaaat för att testa själv! :-)
Dom såg iaf riktigt goda ut!!

Elin sa...

Skulle det funka med vanlig philadelphia tror ni?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Elin: Absolut, det går bra med vanlig philadelphia. :-)

Elin sa...

Okej va bra :) upptäckte att jag inte hade någon anis, hur funkar de? kan man strunta i de eller ersätta det med något och i sådana fall med vad?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Elin: Du kan nog välja fänkålfrön (mortla lite), kummin eller färdigblandad brödkrydda istället.

Anonym sa...

Hur är dessa bröd att frysa in?
Såg bra ut!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag har inte provat att frysa in dem men jag tror att det går bra.

Standby sa...

Tack för bra recept! Jag kryddade med lite vitlök samt brödkrydda. (Ska ha som tillbehör till Texas chili)

Anonym sa...

Ursäkta min dumma fråga. Blir dom lika stora som vanliga tunnbröd så att det är en ugnsplåt som avses? Nu var det ett bra tag sedan du gjorde dessa så jag hoppas du ser den här kommentaren ändån.

Mvh/ Anna

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anna: Jag kavlar ut på en vanlig ugnsplåt (30x40 cm), dock täcker inte smeten hela plåten så själva bröden blir lite mindre än de tunnbröd man köper. Varje deghalva brukar täcka lite drygt halva plåten, lite beroende på hur tunt man kavlar ut den.

oskar sa...

Har precis hittat hit och nyss bakat dessa. Blev kanonbra. Är ny på lchf därför kul o hitta brödrecept. När man är nyörjare finns så mycket man vill pröva och det här blev mycket bra. Har hitta många bra recept på din blogg. Tack så mycket!

Unknown sa...

WOW tunnbröd till surströmming! Så glad jag blir

Unknown sa...

Hade ingen färskost men keso o brödkrydda, tog oljat bakplåtspapper, en stor klick o vek papperet över. Tryckte ut o gräddade i vedspisen 150 grader 20minuter. Mums!!!

Unknown sa...

Jag fattar inte varför reseptet är som vatten

Unknown sa...

Jag tittar på reseptet så kan jag inte få det att bli en deg

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Unknown: Deg till LCHF-bröd blir aldrig lik vanlig vetedeg. I det här receptet (och de fllesta andra LCHF-recept) måste man låta fiberhusken svälla så att smeten går ihop. Smeten är kladdig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...