onsdag 8 februari 2012

Kebabpizza (LCHF)

I söndags åt vi hemmagjord kebabpizza. Det var riktigt, riktigt gott... och väldigt mättande. Alla delar tar lite tid att göra men med lite planering kan man förbereda mycket. Pizzabotten kan förgräddas och frysas in. Tomatsåsen och kebabköttet kan göras dagen innan. Kebabpizza kommer vi absout att äta fler gånger här hemma, för den blev jättegod!




KEBABPIZZA (LCHF)
1 långpanna

1 gul lök
200 g riven ost

Pizzabotten:
4 ägg
1 dl vatten
2 dl kokosnötsmjöl
4 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
4 msk oregano
1 tsk salt

Tomatsås:
3 stora tomater, finhackade
1 sharlottenlök, finhackad
0,5 vitlökskryfta, pressad
2 tsk basilika
Salt och svartpeppar

Kebabkött:
500 g köttfärs
5 tsk tacokrydda
1 ägg

Kebabsås:
3 dl turkisk yoghurt
0,75 dl osockrad tacosås (valfri styrka)
1 vitlöksklyfta
3 msk majonnäs
Några droppar vitvinsvinäger
Salt
Ev. cayennepeppar

Gör så här:
Pizzabotten: Vispa ägg pösigt i några minuter och rör ner vattnet. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke och rör ihop allt ordentligt. Låt stå och svälla i ca 5 minuter. Kavla ut degen på en plåt, jag använder plastfolie över degen medans jag kavlar. Grädda botten ca 7 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Hit kan botten förberedas och frysas in.

Tomatsås: Fräs sharlottenlöken och vitlöken. Häll i tomaterna och kryddorna. Låt såsen koka utan lock tills såsen blivit fast, det tar 20-25 minuter.

Kebabkött: Rör ihop alla ingredienser. Dela smeten i fyra delar. Lägg varje del på ett bakplåtspapper och lägg en stor bit plastfolie över. Kavla ut smeten tunt. Ta bort plastfolien och värm i ugnen i 4 minuter i 250 grader varmluftsugn. Skär kebaben i strimlor.

Kebabsås: Mixa tacosåsen, en pressad vitlöksklyfta och lite av yoghurt med stavmixer till en slät sås. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop.

Pizza: Bred på tomatsåsen på pizzan och fördela ut kebabköttet. Skär löken i stora bitar och lägg ovanpå kebabköttet och toppa med den rivna osten. Grädda pizzan i 10-15 minuter i 200 grader i mitten av ugenen tills osten smält. Jag slog på grillen ett tag på slutet för att få lite färg på osten.

Servera med finstrimlad isbergssallad och kebabsås.

11 kommentarer:

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

AH kebabpizza, en stor favvo! Mums!

Svar: Tack! Tar nog med den pa taget pa lördag, da jag ska aka knappt 3 timmar ena vägen och sedan samma sträcka tillbaka pa kvällen. Da är det bra att ha nagot att läsa.

Maria sa...

Ser gott ut! Den kebaben är ju jättegod, har inte testat den på pizza än! Men det kommer .. =)

anna sa...

Tack, det samma! ser galet gott ut. Ska testa någon dag!kram

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Mums, den där såg god ut :)

anna sa...

Kanon och det bästa med detta är att man kan lägga i vad man vill. Skinka, kalkon, fetaost, oregano you name it :D

Caritha sa...

Låter hur gott som helst, får bli söndagsmiddag, för på lördag är vi bortbjudna.

Fröken M sa...

Ja, nu var det ju ganska mycket socker i chutneyn, men jag är säker på att man kan minska på mängden om man vill... Dessutom äter man ju inte jätte mycket av det så det är nog bättre än tex vanlig ketchup till maten...
Kram

Jenny sa...

Hej
Funderar på att göra denna idag, men är lite rädd för botten. Smakar det en massa ägg? Min sambo är trött på sånt som smakar ägg...

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jenny: Jag tycker inte att den smakar ägg, botten är ganska torr i konsistensen. Hela familjen tycker om den här botten så det är min favorit hittills. Kan tillägga att min man också ratat många tidigare LCHF-pizzabottnar jag testat eftersom de varit svampiga/äggiga men att han godkänt den här. :-)

Anonym sa...

Suck.. varför kan ni aldrig lära er att man inte lägger osten sist? Om det nu inte är varma mackor eller tråkig turistpizza på Kreta ni vill göra.
Osten ska på direkt efter tomatsåsen och sedan övriga ingredienser. Osten ska inte få färg! Gå in på viljen sjyst pizzeria som helst, studera och lär.. Eller släng ett öga på pizzan ni köper hem så ser ni att det inte ligger ett lager av grillad ost som döljer resterande topping.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Nu köper jag ju inte pizza längre, så studera köpepizza funkar inte. ;-)
Och jo, jag vet att osten ska på tidigare... dock visste jag det inte när jag gjorde det här inlägget. Sen kan man ju tycka att alla kan få göra som de själva vill.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...