lördag 18 februari 2012

Egengjord majonnäs

Jag hoppas att ni har en härlig lördag. Vi har tagit det lugnt och njuter av en ledig helg tillsammans hela familjen. Igår åt vi plockmat till middag och då passade jag på att göra egen majonnäs. Det är väldigt enkelt och blir mycket gott. Till mitt recept används hela ägget, alltså både äggvitan och äggulan, vilket gör att majonnäsen inte blir lika gul som vanlig majonnäs men smaken blir densamma.

Idag åt vi grillad kyckling med cole slaw och avokado till lunch. När jag gjorde cole slaw använde jag den hemmagjorda majonäsen och jag la en klick av majonnäsen på avokadon. En god och mättande lunch.



Grillad kyckling, cole slaw, avokado och majonnäs


EGENGJORD MAJONNÄS
ca 3 dl

1 ägg
1,5 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2,5 dl rapsolja
Ev. några droppar pressad citron
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Se till att alla ingredienser är rumsvarma. Lägg alla ingredienser i en mixerskål och mixa med staxmixer tills majonnäsen tjocknat. Smaka av med salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Visst är det enkelt att göra majonnäs med stavmixer! Jag brukar också göra på det sättet! Snabbt och enkelt! :)
Lana

Unknown sa...

Aha kanon med ett recept för hela ägget!!
*springer o plockar fram grejorna*

fast jag kommer säkert vispa som vanligt ;) för hand!! passa på o träna armen lite ;)

Sukkerspinnengelen sa...

Så bra at det går an å bruke stavmikser! Det visste jeg ikke.

Har du forresten laget pesto? Resultatet ble ikke så bra en gang jeg prøvde..

anna sa...

Tackar för receptet. Visste inte att de va så busenkelt att göra själv =)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sukkerpinnengelen: Nej, pesto har jag tyvärr aldrig testat att göra själv.

Madelene sa...

Hej å tack för receptet på mjonäsen :)
Vet du hur hållbar den är, kan den stå sig en vecka tror du???
Tänkte om man skulle dubbla satsen och ha i kylskåp???

Perfekt måste jag testa. Man får ju i sig onödigt socker i den köpta :(

Kram Madde

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Madelene: Majonnäsen håller sig ungefär en vecka i kylskåpet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...