fredag 24 februari 2012

Cake pops (LCHF)

Jag kunde inte låta bli att pyssla lite till alla hjärtans dag förra veckan. Det blev hjärtformade cake pops som jag överaskade min man med till kvällskaffet. Jag har gjort cake pops förut och jag måste säga att jag aldrig tröttnar på dem, detta var dock första gången jag gjorde LCHF-vänliga cake pops. Gillar man choklad är dessa perfekta för de har mycket chokladsmak och jag tycker att de blev otroligt goda. Jag är även väldigt nöjd med utseendet på dem.

Jag använde en form som man fryser in isbitar i som var formad som hjärtan. Jag la plastfolie i hålen och fyllde med den ihopblandade smeten. Vill man så går det alldeles utmärkt att rulla smeten till runda bollar istället. Jag använde chokladmuffins som bas men man kan använda valfri mjuk kaka. Jag valde också att göra en tryffelliknande chokladblandning att ha ytterst på mina cake pops men vill man kan man bara doppa dem i smält mörk choklad.






CAKE POPS (LCHF)
4 st

1 chokladmuffins
1-2 tsk philadelphiaost
20 g mörk choklad
2 msk vispgrädde
1 tsk osaltat smör

Gör så här:
Smula sönder chokladmuffinsen i en skål. Tillsätt philadelphiaosten och rör ihop till en kladdig smet. Rulla bollar eller forma till hjärtan (jag använde en hjärtform för isbitar och la plastfolie emellan för att lätt få ur kakan). Ställ kallt medans du smälter chokladen.

Smält chokladen och doppa ner änden på pinnen i chokladen och stick in i kakan. Ställ kakorna kallt så att chokladen på pinnen stelnar mot kakan (detta gör att pinnen inte lossnar från kakan). Rör sedan ner smöret och vispgrädden i den smälta chokladen under omrörning till en jämn smet. Bred på smeten på de runda bollarna/hjärtarna och ställ kallt att stelna. Gör en spritspåse av smörgåspapper och fyll med chokladsmeten som blivit över. Klipp ett litet, litet hål och dekorera cake popsen. Förvara i kylskåp.

Pinnarna har jag gjort av avklippta grillspett.


Tips på variation:

- Använd valfri mjuk kaka istället för chokladmuffins om du vill ha en annan smak. Blanda med philadelphiaost tills du får en lagom kladdig deg som håller ihop men som inte smular.

- Gör vilken form du vill på dina cake pops: bollar, fyrkanter, hjärtan m.m. Använd fantasin.

- Strunta i pinnen och gör cake balls istället. De blir som små härliga chokladbollar. Lägg dem gärna i en fin liten pralinform.

- Jag valde att bre på en tryffelliknande chokladblandning ytterst på dessa cake pops men det går bra att doppa i smält mörk choklad istället.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

10 kommentarer:

Anna sa...

Det ljuvliga ut. Fint att göra när någon kommer och hälsa på . Rolig grej, vilken toppen idé:)

Anonym sa...

Tack för receptet! Med vänlig hälsning, Katta

Lotta sa...

Men vad fina! Vad duktig du är! Undrar om du skulle kunna hjälpa mig med lite tips? Jag har ju hållt på med LCHF i snart 5 veckor, men går inte ner i vikt. Hur ser en dag ut i mat för dig? Vad äter du och hur mycket och hur många måltider/dag? I början, hur gjorde du då? Var du lite hungrig mellan mltiderna eller åt du när du var hungrig?

Kram Lotta

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Vilka fina, ser superproffsiga ut! Ha en bra lördag!

Fröken M sa...

åh vilka fina !!!
Du är så himla duktig i köket :)
Ha en mysig kväll ! kram

Ellinor sa...

Åhhh detta MÅSTE jag prova!!!!!

Elena sa...

Va fina dom blev! :)

Anonym sa...

Mmm... Ser farligt goda ut! De måste jag prova göra någon gång.

Emma sa...

Dessa chokladhjärtan ser underbart goda ut. Vet du hur länge man kan förvara dem i kylen? Kan man till och med frysa in dem tror du?
/Emma

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Emma: De klarar sig i kylskåpet minst 2-3 dagar (brukar ta slut så jag har inte kollat längre tid) :-). Vet tyvärr inte om det går att frysa, jag får prova nästa gång.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...