fredag 6 januari 2012

Tacogratäng

Godmorgon fredag! En lång och härlig helg har vi framför oss, underbart. Sovmorgon, god frukost utan stress och lata stunder... perfekt! Nu ska jag plocka fram lite köttbullar ur frysen så vi har till lunchen senare idag och sen ska jag sätta mig i soffan med en kopp kaffe och läsa lite.

Många äter tacos på fredagar och det har blivit lite fredagsmys över tacos. Vi åt tacogratäng i går (det var ju nästan fredag igår med långhelgen framför oss). Den här gratängen är jättegod och hela familjen tycker om den. Den serveras med en blandad sallad och smakar precis som tacos ska smaka.



TACOGRATÄNG
5-6 pers

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g köttfärs
5 tsk tacokrydda (eller mängd efter egen smak)
1 burk krossade tomater
2 dl creme fraiche
200 g philadelphiaost
(ev. en skvätt vispgrädde)
1 purjolök
2 dl riven ost

Gör så här:
Finhacka den gula löken. Stek köttfärs, lök och pressad vitlök. Tillsätt tacokryddan och de krossade tomaterna. Låt koka utan lock i ca 10 minuter tills den mesta vätskan kokat bort. Häll köttfärsen i en ugnsform. Blanda creme fraiche och philadelphiaost, ha eventuellt i en skvätt grädde för att tunna ut blandningen lite och bred ut den över köttfärsen. Skiva purjolöken och lägg ovanpå och strö osten över. Grädda i 15-20 minuter i 200 grader i mitten av ugnen tills osten fått fin färg. Servera med en blandad sallad.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

nilla sa...

Hej. Ser jättegott ut. Ska göra din tacopaj någon dag. Nu ska jag kolla vidare på alla dina härliga recept. Tack //Nilla

AnnieC sa...

Hittade din Blogg häromdagen och gjorde Tacooahen igår. Verkligen jättegod :) Har också tittat igenom flera av dina recept och inser att jag absolut vill fortsätta följa dina inlägg. Tack så mycket

AnnieC sa...

Tacopajen ska det såklart vara :)

Anonym sa...

Har seriöst aldrig ätit något godare! Taco gratängen var otroligt otroligt god! :) Passade jätte bra med en sallad till.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Tack! Tacogratängen är en favorit här hemma också! :-)

Siiri sa...

Det blev mycket gott! Jag postade receptet i min blog och satt en länk hit. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...