söndag 8 januari 2012

Rostbröd (LCHF)

Det här ljusa LCHF-brödet passar perfekt att rosta. Att tänka på då är att man antingen rostar brödbiten två gånger eller på väldigt hög temperatur. Brödet passar även alldeles utmärkt till varma mackor. Enligt Mariann ska det även gå bra att använda som bas i smörgåstårtor.

Jag har använt brödet när jag gjort LCHF-toast genom att rosta och toppa med någon god röra, exempelvis skagenröra. Brödet passar även att ätas som det är.



ROSTBRÖD (LCHF)
1 bröd

10-12 ägg (beroende på storlek)
50 g smör
0,5 tsk salt
2 dl kokosnötsmjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Vispa äggen pösigt. Smält smöret och rör ner i äggen. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och vänd ner i äggen. Klicka ner smeten i en 1,5-litersform och grädda i 30-40 minuter i 175 grader (varmluftsugn) i mitten av ugnen. Jag brukar kontrollera brödet med en termometer innan jag tar ut det och om det har en innertemperatur på 90 grader eller mer så brukar det vara klart. Låt brödet svalna under bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.

Tips: Byt ut 0,5 dl kokosnötsmjöl mot 1 dl fibrex för ett lite grövre känsla på brödet.


Receptet hämtat från Marianns LCHF mat & bak


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

15 kommentarer:

anna sa...

vilka recept du lägger ut, ser så gott ut allting =)
Ska berätta hur det går med kålen i veckan, hehe

Malin I Form sa...

Åh, vilket bra tips! Det receptet ska jag spara :D

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Svar: Ja jag fyndade en stickad tröja, är nog ett av de bästa Second hand fynden nagonsin :) Kommer nog bo i den här tröjan till det blir för varmt :D haha!

Elena sa...

Åh! Vad gott det såg ut, såg precis ut som vanligt bröd! :)

Samma gamla blog sa...

Hej, jag ramlade in här för jag börjar bli sugen på att testa LCHF pga både välbehövlig viktnedgång och detta bedrövliga sockerbegär jag har hela tiden :) Brödet låter spännande, men var köper man kokosnötsmjöl?

Fröken M sa...

Det ska jag testa !! Just LCHF-bröd tycker jag är svårt att hitta BRA recept på !!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Samma gamla blog: Kokosnötsmjölet går att köpa i flera webbutiker. Jag har köpt mitt kokosnötsmjöl på Bodystore (länk). De har dessutom en speciell avdelning med LCHF-produkter (länk) Kokosnötsmjölet är väldigt drygt så det räcker länge.

Jessica sa...

jag bakade detta igår men det blev ju ungefär som kokt ägg :( Skall det vara så? Sedan så var det väldigt fuktigt....det var svårt att vispa äggen pösigt när det är så många? Vispar du och häller i äggen ett i taget eller hur gör du?

Många frågor, hoppas på svar :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jessica: Usch, det låter inte så trevligt. Så blev det inte alls för mig.
Använder du riktigt kokosnötsmjöl/kokosmjöl? Jag använder detta (länk), om mjölet är gjort på malda torkade kokosflingor så funkar det inte.
Jag vispade äggen i min köksmaskin med visp, alla äggen samtidigt. Tror att när jag bakade brödet förra gången så vispade jag med elvisp. Rörde sedan ihop med övriga ingredienser med en slickepott.
Använde du varmluftsugn? Om inte höj temperaturen med 25 grader, i så fall kanske brödet helt enkelt inte var klart. Ett tips är att kolla med termometer i brödet, mitt bröd låg på ca 98 grader när 40 minuter hade gått.
Har du testat att rosta brödet? Upplevde du det lika efter rostningen också. Jag tycker brödet är godast rostat eller som varm macka.
Annars har jag ingen förklaring på varför det inte blev bra.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jessica: Länken funkade inte, testar igen: Kokosnötsmjölet jag använder finns "här".

Jessica sa...

Hej och tack för supersnabbt svar!

Ja jag använde precis det mjölet, med varmluftsugn men jag använde dock ingen termometer! Använde min kitchen aid så det borde ju blivit fluffigt men det blev det inte :(

ja jag gillade det faktiskt bättre nu efter 24timmar liggandes i en kökshanduk och ej rostat.

åh jag vill ju så gärna att det skall bli gott :) Skall prova lite olika tillvägagångssätt :)

Tack igen och jättefina inspirations recept du har!

kram jessica

Anonym sa...

Hur blir din smet? Här blev den ganska kompakt och fick bredas ut i formen!

/ Jennie

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jennie: Min smet blev också ganska kompakt. Den gick inte att hälla i formen utan jag klickade ut den och bredde den slät. Ska ändra i beskrivningen. :-)

Anonym sa...

Va bra!! Det enda som inte blev bra här var att brödet var lika kompakt när det var bakat, inte alls så luftigt som ditt ser ut att vara. Vispar du äggen länge?

Jennie

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jennie: Ja, jag vispade äggen ganska länge. Vet inte hur mycket det påverkar slutresultatet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...