tisdag 31 januari 2012

Ostfallor (LCHF)

Jag älskar att baka och det kändes lite sorgset när vi började äta LCHF-kost att jag inte skulle kunna hålla på med min hobby. Nu vet jag att det går väldigt bra att baka gott LCHF-bröd och till och med LCHF-kakor utan problem. Problemet nu är istället att jag ofta är så mätt på riktig mat att jag inte orkar en smörgås eller en kaka. Fast ibland är det gott med en smörgås och då är det perfekt att ha LCHF-bröd att äta.

Jag är nybörjare på LCHF-bakning och jag försöker lära mig sambanden mellan de olika ingredienserna. I söndags experimenterade jag i köket och det resulterade i några goda ostfrallor som hela familjen tyckte mycket om. Vi åt dem lite halvljumna och det var jättegott.

Jag är glad att jag kan fortsätta med mitt bakintresse även nu när vi äter lågkolhydratskost.




OSTFRALLOR (LCHF)
6 st

1 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl pofiber
1 krm salt
1,5 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1 dl riven västerbottenost
1 msk hela linfrön
5 ägg
100 g smör
Valfria frön till topping

Gör så här:
Blanda alla ingredienser utom ägg och smör i en bunke och blanda väl. Smält smöret. Vispa äggen ordentligt i en egen bunke och vispa sedan i det smälta smöret. Tillsätt torrvarorna i äggblandningen och blanda ordentligt. Låt smeten svälla i 10 minuter. Forma degen med hjälp av blöta händer till sex runda frallor. Platta till dem något. Pensla med vatten och strö på valfria frön. Grädda i ca 15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt svalna på galler under bakduk.


Tillägg 2012-05-13: Det går lika bra med vanlig riven ost istället för västerbottenost om man vill ha lite mildare smak på frallorna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

10 kommentarer:

Maria sa...

Jag har inte bakat "bröd" än .. (förutom fröknäcke) har inte saknat det direkt heller. Men det vore nog gott någon helg när man hinner äta "långfrukost" .. ska spara receptet !! =)

anna sa...

Den va riktigt mumsig. Jag gör alltid samma grund men olika kryddor i =)
Du gör alltid så god mat, önskar jag var lika duktig 0)

Margot sa...

Frallorna ser jättegoda ut, dom ska jag testa:) Många fina recept på din blogg!

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Såg jätte goda ut, var ett tag sen vi gjorde bröd nu. Vart köper du kokosnötsmjölet? Ha en bra kväll!

Malin I Form sa...

De såg väldigt goda ut!

Victoria sa...

Jättegoda! Jag bytte ut pofibret mot mandelmjöl istället.

Anna sa...

Javisst är de :) vad händer hos dig i veckan?

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Svar; nej usch :/

Jenny sa...

Skönt att ni är många som experimenterar med bakrecept, detta såg jättegott ut. Jag är mer en laga mat tjej. Men älskar ju såklart bakat... Men som du säger man är oftast mer mätt nu på lchf så man är inte lika sugen. Jag var en riktig mack tjej förut. Tack för kommentaren på min blogg och nu hittade jag ju din ;)

www.jennysvardag.wordpress.com

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Millis - JimpsMillis LCHF: Jag köper kokosnötsmjölet hos Bodystore. Men jag vet att det även finns hos LCHF-butiken.

Victoria: Tack för att du berättade att det gick att byta pofiber mot mandelmjöl, då får man fler alternativ i bakningen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...