torsdag 19 januari 2012

Microomelett

Trevlig förmiddag! Idag är det studiedag på sonens skola så vi är lediga och ska ha en härlig dag tillsammans. Snart ska vi åka och veckohandla så att vi kan fylla på kyl och frys med mat igen. Ikväll blir det dock inte hemlagat, jag har lovat sonen något speciellt... jag återkommer om det.

Vi har nyss ätit frukost och idag gjorde jag en microomelett. Att göra sin omelett i micron är både snabbt och smidigt. Omelett passar mig perfekt till frukost, det är gott och jag håller mig mätt länge på det.

Ägg, grädde och kryddor ihoprörda

Färdig omelett


MICROOMELETT
1 pers

2 ägg
2 msk vispgrädde
Salt och vitpeppar
Ev. smaksättning (saffran, kanel m.m.)

Gör så här:
Blanda alla ingredienser med en gaffel i en skål/tallrik med lite kanter. Lägg ett microlock över och värm i micron ca 2,5 minut tills omeletten är klar, ta gärna ut och rör om efter ca 1 minut. Tiden kan variera mellan olika microvågsugnar och beroende på hur stora äggen är så kör kortare tid första gången och titta på omeletten emellan.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Malin I Form sa...

Hm, det har jag aldrig testat men känns ju ganska smidigt att bara kunna slänga in det i mcron :)

Maria sa...

Vad smidigt !! Undrar om man kan göra smeten på morgonen och micra på jobbet?? Till luncher eller om man ska iväg efter och inte hinner hem och äta!? Vore ju perfekt isåfall.. Har du testat!?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Maria: Jag skulle gissa att det funkar att blanda iordning smeten innan men jag har inte testat själv. Har själv tänkt tanken att testa men inte gjort det ännu.

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Ah. Det ska jag testa, perfekt när man har daligt med tid men ända vill ha nagot matigt.

GO sa...

Perfekt! Då kan man fixa snabblunch på jobbet om man inte har matlåda. Borde gå att fixa smeten i förväg, bara man förvarar den kallt i burk med lock. Jag sparar ofta äggvita eller äggula i kylen, i ett glas med plastfolie på. Nemas problemas. ANnars är det ju bara att ta med ägg o grädde och blanda på plats.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...