söndag 22 januari 2012

Härlig köttgryta

Idag blev det riktig vinter och det har snöat hela förmiddagen, härligt! Det blev sen morgon här hemma och allt går lite i slow-motion än så länge. Ändå har jag hunnit sätta igång ett brödbak, det kliade i fingrarna att provbaka lite. Snart är brödet klart och det ska bli spännande att se om det blir så bra som jag hoppas.

Igår kväll lagade min man en härligt god köttgryta med gräddsås till. Köttgrytor är perfekt helgmat då man ofta har tid att låta köttet koka länge och bli riktigt mört och gott. Till köttgrytan serverades en tomat- och fetaoströra och isbergssallad.





KÖTTGRYTA
4 pers

1 kg högrev
1 morot
1 liten bit rotselleri
2 gul lök
1 vitlöksklyfta, krossad
Timjan
Svartpeppar
2 msk oxfond
4 dl rött vin
Vatten så det täcker

Sås:
5 dl sky från grytan
2 dl grädde
Soja
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär köttet i grytbitar och stek så att de får en stekyta. Dela morot, rotseller och gul lök i mindre bitar. Lägg köttet och grönsakerna i en gryta. Krossa en en vitlöksklyfta och lägg i. Krydda med timjan, fond och svartpeppar. Häll på vin och fyll upp med vatten så att såsen täcker köttet. Låt grytan koka under lock i ca två timmar.

30 minuter innan grytan är klar görs såsen. Sila av sky från grytan och reducera den i en kastrull i 15 minuter. Tillsätt grädde och låt såsen koka tills grytan är klar. Smaksätt med soja, salt och svartpeppar.

Ta ur köttet ur grytan och lägg i en skål. Häll gräddsåsen över.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Elena sa...

Det där såg jättegott ut! :)

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Svar: Det har jag tyvärr inte än men jag gjorde en egen variant av det fran 56kilo-bloggen. Hade inte "rätt" frön hemma sa jag tog det jag hade och det blev bra!

Malin I Form sa...

Köttgryta är riktigt smarrigt! Inte ätit det på jag vet inte hur länge :S

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Kikade in på din blogg, vad mycket bra recept du har :) Och sen säger folk att det är svårt att äta LCHF, det finns ju hur mycket som helst att välja på. Ha det gott!
http://jimpslchf.blogspot.com

Unknown sa...

Härligt med grytor nu på vintern!

Fröken M sa...

men guud va gott det där såg ut ( det säger jag typ alltid, men det där föll mig verkligen i smaken )
så i veckan ska det serveras köttgryta hemma hos oss !

Vi är ju väldigt bortskämda med barnvakt och viggo sover i regel borta en natt varannan helg. Dock känns det där med egentid inte lika viktigt nu som när han var mindre. Nu är han ju en egen liten person som man inte vill vara utan på ett annat sätt. Ja du förstår säkert...

Kram

Maria sa...

Visst är det gott med köttgryta!! Och ju längre tid den tar desto godare brukar den bli.
Brukar göra "storkok" när jag gör det. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...