tisdag 3 januari 2012

Frukostfrallor med fibrex (LCHF)

Som jag skrev om i ett tidigare inlägg så blev det mysfrukost här hemma i fredags med två sorters nybakade frallor och bärsmoothie. Jag älskar att baka och provar gärna nya recept på bröd men när jag väl ätit min frukost (ofta bestående av något gjort på ägg) och tänk ta den där smörgåsen så är jag helt enkelt mätt och orkar inte. Därför beslöt jag mig för att göra en smörgåsfrukost där jag provbakade lite nya recept på bröd. Hela familjen åt med god aptit och alla tyckte att frallorna var jättegoda. De här frallorna kommer bakas fler gånger här hemma.





FRUKOSTFRALLOR MED FIBREX
6 st

0,5 dl fibrex
0,5 dl vatten
0,5 dl bakprotein (jag använde bakepro)
1 dl kokosnötsmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
2 ägg
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl vatten
1 dl kesella (jag använde creme fraiche)
2 msk kallpressad kokosolja

Gör så här:
Blanda fibrex och 0,5 dl vatten i en liten skål och låt stå och svälla. Blanda alla torra ingredienser i en skål och blanda väl. Vispa ihop ägg med vispgrädde, vatten (0,5 dl), kesella och smält kokosolja. Blanda ihop alla ingredienser till en fast deg. Dela degen i sex bitar och forma till runda bullar. Grädda i ca 20 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt bröden svalna under bakduk.


Receptet hämtat från 56kilo.se


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

16 kommentarer:

Elena sa...

Åh, såg gott ut! :)

Anna sa...

Håller med, ser jättegott ut!
Jag har problem med de bröd jag gjort och problemet är att de smakar för mkt ägg :/
Smakar dessa lite ägg eller är de som vanliga?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anna: Jag har också testat en del LCHF-bröd som jag tycker är äggiga i konsistensen men jag tycker inte alls att det här brödet smakar ägg. Jag kan verkligen rekommendera det!

Malin I Form sa...

Men ååh, såna måste jag ju göra! Vart kan man hitta alla ovanliga ingredienser, typ kokosnötsmjöl, bakepro och fiberhusk?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Malin i Form: Kokosnötsmjöl och bakepro köper jag via nätet, det finns många webbutiker men jag har handlat på Bodystore, de har dessutom en avdelning med varaor speciellt för LCHF.

Linda sa...

Dessa var supergoda, men jag hade inte Bakepro hemma så jag tog Pofiber istället, blev jättebra och sedan penslade jag dem med ägg så de var alldelles gyllena :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Linda: Vad bra att det gick att byta ut bakepro mot pofiber istället och tack för tipset med penslingen, det ska jag testa!

Linda sa...

Är det någon som vet ungefärligt kolhydratsvärde/fralla?
Eftersom de är så goda är det lätt att äta fler än en trots att de mätter bra :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Har kollat kolhydratinnehållet på förpackningarna och på livsmedelsdatabasappen och räknat ut att det blir 2,17 g kolhydrater / fralla.
(Om jag räknat rätt)

Linda sa...

Tack snälla du för ditt engagemang! 2,7g låter bra tycker jag!

Anonym sa...

Testade dessa, med mandelmjöl istf bakepro och philadelphia istf kesella. Blev jättegoda! Uppskattades även av barnen, som inte har gillat andra lowcarbbröd jag testat.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Tack för tipset! Kul att veta olika varianter som fungerar.

Eva sa...

Fantastiskt gott bröd. Bakepro och ekologiskt kokosfett
finns numera i välsorterade ICA-butiker.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Eva: Åh, vad bra att fler butiker tar in dessa varor. Jag ska titta hos mina Ica. :-)

Anonym sa...

Jag bor i Spanien och hittar inte fiberhusk någonstanns. Dock fann jag fibrex i en svensk affär. Kan man byta ut de 2 msk fiberhusk mot fibrex?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Tveksamt om du kan byta fiberhuseken mot Fibrex, men testa. Kanske heter produkten något annat i Spanien, det består av puveriserat Psyllium. Berätta gärna hur det gick om du testar att byta ut fiberhusken, alltid roligt att veta hur man kan variera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...