fredag 27 januari 2012

Formbröd (LCHF) - ett gott ljust bröd som även fungerar bra som rostbröd


Förra helgen testade jag att göra ett ljust formbröd och det blev väldigt lyckat. Faktiskt det godaste ljusa LCHF-brödet jag bakat hittills. Jag tror att mitt mandel- och valnötsbröd och det här formbrödet står på första plats när det gäller bröd hos mig just nu.

Jag utgick från receptet på frukostfrallor men ville göra ett bröd i form istället. Jag blev positivt överaskad när jag upptäckte att det blev supergott att rosta brödet också, det här brödet är enligt mig mycket godare än rostbrödet jag tidigare bloggat om.




FORMBRÖD (LCHF)
1 bröd

2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
6 ägg
4 dl creme fraiche
1 dl vatten
25 g smält kokosfett

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop ägg, creme fraiche, vatten och kokosfett i en annan bunke. Blanda ihop alla ingredienser och blanda väl. Häll upp i en 1,5-litersform och låt smeten svälla ca 10 minuter. Grädda i 45-50 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Jag la på en bit aluminiumfolie efter ca 30 minuter. Jag brukar kontrollera brödet med en termometer innan jag tar ut det och om det har en innertemperatur på 90 grader eller mer så brukar det vara klart. Låt brödet svalna under bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

39 kommentarer:

Maria sa...

Det ser jättefint ut! Jag har inte bakat bröd än förutom fröknäcke & frörutor. Har inte saknat det än, men kan ju vara bra att ha i frysen !!Ha en trevlig helg! =)

Unknown sa...

Jag har också bakat det brödet! Är mycket nöjd! Jag ska baka ditt andra bröd med valnötter och olika frön! Det låter mycket spännande! :)
Trevlig helg!
Lana

Ninjakossan sa...

Ser ju hur fint som helst ut! Avis! Har varit lite skeptisk till LCHF-bröd, men detta såg ju ut som "vanligt" bröd och låter ju som att andra är nöjda! Bokmärker detta!

Anna sa...

Känns så skönt. Det kommer när du känner dig redo :)
Hände det något skoj i helgen?

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Svar: Haha ja det var jag ocksa ;-) men nu känns det bra igen för att jag äntligen fatt komma igang.

Unknown sa...

Ser väldigt fint ut! Vi får nog investera i lite bakepro!

Anonym sa...

kan jag använda något annat än profiber?

Jimmie Lannér sa...

Spännande, det ser fint ut så det måste testas !

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Tyvärr vet jag inte om man kan ersätta pofiber med något annat, har inte testat. Du får prova dig fram.

Åsa sa...

Jag bakade det här brödet igår och det blev jättelyckat! Jag var dock tvungen att ha det i ugnen ganska mycket längre än i receptet men jag använde mig av ditt tidigare tips om att sticka in en köttermometer mitt i brödet och om det är 90 grader eller mer är det klart. Funkade perfekt i det här fallet också:-)

Jag är en sån som måste ha bröd till frukost (gillar inte varma frukostar alls och yoghurt mättar inte) och jag har nu samlat på mig 5-6 LCHF-bröd (hembakat naturligtvis) som jag varierar mig med. Minst lika gott som mjölbaserat bröd.

Förresten, jag använde fibrex istället för pofiber och det gick riktigt bra. Jag böt bara rakt av men ökade mängden fiberhusk med ett par teskedar.

Tack för alla goda recept!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Åsa: Vad kul att du gillade det. Jag ska lägga till tipset om 90 grader i receptet även på detta bröd. Och tack för att du berättade att man kan använda fibrex istället för pofiber. :-)

L sa...

Ska genast prova!! Ser supergott ut!!

Anonym sa...

Kan man använda något annat fett ämne kokosfett? Bor på landsbygden där affärerna inte är så välsorterade, rapsolja kanske?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag har använt smör istället för kokosfett vid något tillfälle och det har fungerat jättebra.

Theresia sa...

Jag har bakat det här brödet ett par gånger. Blir otroligt gott tycker jag! =)

Karin sa...

Det här måste jag prova! :) Ser riktigt bra ut! Gillar inte när det är sådär "blött" om du förstår vad jag menar? ;)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Karin: Jag förstår vad du menar. Många LCHF-bröd blir lätt lite blöta och äggiga, men det här blir inte det (tycker jag).

Anonym sa...

Har just provat baka efter detta recept och det blev riktigt bra! Tack för en jättefin och inspirerande sida! Tror du det skulle funka med nån slags brödkrydda i detta bröd?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag tror absolut att det fungerar att lägga till någon brödkrydda i brödet, det blir säkert jättegott!

Anonym sa...

Hej!
Har precis hittat hit och såg detta recept. Jag undrar om det går att utesluta BakePro?? Har inte det hemma och det går väl bara att köpa på nätet va?
Ska idag för övrigt testa dina kokospannkakor, ser supergott ut! Känns som att jag kommer kunna hitta mycket här, kör inte strikt LCHF utan lite mer "mitt" sätt :-)

/Camilla

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Camilla: Jag har inte testat att baka dessa utan BakePro så jag vet inte hur det blir. Om jag skulle testa att ersätta BakePro så skulle jag prova att ta antingen pofiber eller mandelmjöl istället... men som sagt jag har inte testat så jag vet inte exakt hur det skulle bli då.

Anonym sa...

Hej! Jag har problem med att hitta profiber kokosnötsmjöl bakepro. Vart kan jag hitta dessa??

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Pofiber finns i glutenfrihyllan i de flesta matvaruaffärer. Kokosnötsmjöl och bakepro kan beställas på nätet bland annat från Bodystore (länk). Du kan läsa mer om de bakproduker jag använder här (länk).

Anonym sa...

Hej,

Jag provade att göra rostbrödet igår. Det smakade helt ok, men det kändes som om konsistensen var som sockerkaka ungefär. Brödet blev även väldigt kompakt..inte så "högt" och fint som ditt bröd. Några förslag på vad som kan ha gått snett?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Tyvärr vet jag inte vad som kan ha hänt. Jag har bakat det här brödet många, många gånger och det blir alltid luftigt och högt. En möjlig teori skulle kunna vara om bakpulvret inte blev tillräckligt blandat i smeten annars har jag ingen aning, tyvärr.

Anonym sa...

hej! ditt bröd ser jättegod ut!!!:)
har själv inte brödrost hemma men tror du det går att få lite krispighet om den får lite färg i stekpanna:D?
en fråga till oxå, konsistensen på den färdiga produkten, är brödet svampig och "äggig" som vissa lchf bröd är eller är det i fast form som vanligt bröd?:))

Malin sa...

Gott! inte äggigt som andra lchf-bröd kan vara men lite väl saftigt för min smak.. funderar på att skippa kokosfettet nästa gång..

Anonym: Rosta brödet i ugnen! Sätt ugnen på grill och lägg några brödskivor på ugnsgallret. Lycka till!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag upplver inte alls det här brödet äggigt och svampigt. Testa att stek i torr stekpanna eller rosta i ugnen , som Malin ovan föreslår.

Anonym sa...

Hej!
Jag har nyss tagit ut rostlimpan från ugnen och provsmakat en skiva.
Otroligt gott.Det bästa lchfbröd jag bakat. Jag längtar till Lördag morgon när jag ska rosta.
Tack så mycket för alla underbara recept du har här.
Mvh Kattis, Norrköping

Anonym sa...

Jag bakade ditt bröd idag och det blev jättegott. Tack för receptet!

Steffen sa...

Frun bakade det i går, använde Bakerix från LCHF-butiken (http://www.lchfbutiken.se/123/bakerix-500g) istället för Bakepro. Det blev jättegott, om än lite fuktigt. Kräver lång tid på brödrosten, men blir riktigt gott då. Testade just nu laxmacka: på brödet Bregott, några blad isbergssallad, laxskivor, ett par tomatskivor, gott om dillmajonäs, äggröra, salt och peppar. Mums! (En liten nubbe och en god dansk öl (Bjørnebryg) till är ju inte helt fel...)

Nicole sa...

Hej

Kan man ersätta bakepro och kokosmjöl med något?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Nicole: Jag vet tyvärr inte hur det blir om man byter ut bakepro och kokosmjöl mot något annat eftersom jag inte har testat.

Anonym sa...

Jag har uteslutit bakepro för det finns inte att köpa här. Går jättebra att bara ta bort det ur receptet.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Tack, jättebra att veta!

Duddits sa...

Detta brödet verkar jätteintressant. Jag är helt kass på bakning, men är sååå sugen på ett riktigt gott bröd till skillnad från alla andra recept jag testat som smakar skit helt enkelt. Men jag har en fråga, ska det vara smaklöst kokosfett?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Duddits: Ja, jag använder smaklöst kokosfett. Jag har provat med smör istället för kokosfett och det fungerar också.

Anonym sa...

Hej!
Hur många skivor får du ut av brödet? Tänkte näringsberäkna det.
Är i ugnen nu =)
Kram
Stina

Anonym sa...

Hej igen!
Men himmel och pannkaka vad gott ditt bröd var. Första gången jag bakat något som liknar vanligt bröd och inte smakar ägg. Varför har jag inte gjort detta tidigare =)
Tusen tack för receptet. Jga fick ut 23 skivor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...