måndag 30 januari 2012

Fisklåda

Det här är en maträtt som får mig att minnas barndommen. När jag var barn blev jag bjuden på fisklåda (med ris) hos min klasskompis Emma och jag vet att jag tyckte att det var så gott att jag bad om att få med mig receptet hem. Min mamma lagade fisklådan några gånger och när jag många år senare flyttade hemifrån följde receptet med mig.

Det här är första gången jag testar att laga den här rätten med blomkål istället för ris och det blev jättegott, till och med godare än originalet. Rätten är enkel att göra och det blir mycket mat. Jag serverar skirat smör till.





FISKLÅDA
6 pers

1 blomkålshuvud (ca 1 kg)
400 g vit fisk
1 gul lök
3 ägg
3 dl vispgrädde
1 tsk salt
Svartpeppar
1 förpackning krossade tomater
Dill

Tillbehör:
Skirat smör

Gör så här:
Riv blomkålen grovt, dela eller mixa fisken i små bitar och finhacka löken. Blanda blomkål, fisk och lök och lägg i en ugnsform. Toppa med svartpeppar. Blanda ägg, grädde och salt och häll över fisklådan. Bred ut krossad tomat och toppa med dill. Gratinera i 45 minuter i 200 grader. Servera med skirat smör.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Ah det sag riktigt gott ut, far spara receptet och se om jag testar det framöver.

Svar: Träningen gick jättebra :) Sa härligt att va igang!

Anonym sa...

Har gjort denna maträtt måga ggr innan jag började äta LCHF. Har alltid varit en favorit! Ska prova göra det med blomkål istället, verkar jättegott!
Tack för en jättebra blogg med många härliga recept! /Josefin

Marie sa...

Vad bra med fiskrecept som inte verkar så krångliga! Ska prova, älskar ju såväl tomater som dill!!

Maria sa...

Det ser & låter jättegott ut!! Jag älskar fisk .. Och gärna i gratängform som den här !! =)

Fröken M sa...

haha... ja och när man är för lat för att orka gå till affären ;)

Unknown sa...

Ha! jag fixade oxå till fisk idag fast gryta OCH blomkål till fast ugnsbakad......

Har precis hittat till dej så nu ska jag läsa vidare :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...