torsdag 12 januari 2012

Fiskgratäng med kräftstjärtar

Fiskgratäng toppad med kräftstjärtar och blomkålsmos

Här kommer ett recept på en superenkel och vansinnigt god fiskgratäng. Jag hade en burk kräftstjärtar i kylskåpet som jag piffade till gratängen med men den går alldeles utmärkt att tillaga utan kräftstjärtar också. Jag serverade fiskgratängen med blomkålsmos vilket ser lite färglöst och tråkig ut men det smakade ljuvligt. Det är även gott att servera kokt broccoli till fiskgratängen.



FISKGRATÄNG MED KRÄFTSTJÄRTAR
4 pers

600 g vit fiskfiléer (ex. torsk)
1 tsk salt
Vitpeppar
150 g kräftstjärtar (kan uteslutas)

Sås:
1 gul lök
1 fiskbuljongtärning
1 dl fiskspad
3 dl vispgrädde
1 msk pressad citron
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Lägg fisken i en smord ugnsform och salta och peppra över fisken. Lägg ett bakplåtspapper överfisken och tillaga fisken 15 minuter i 225 grader. Häll av fiskspadet men spara 1 dl till såsen.

Finhacka löken och fräs i smör. Smula ner buljongtärningen, tillsätt fiskspadet och grädde och låt såsen puttra i ca 3 minuter. Smaka av med citronsaft, salt och peppar.

Grovhacka kräftstjärtarna och fördela över fisken. Häll såsen över. Gratinera i 10-15 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

anna sa...

mums, du är så duktig tycker jag! :)

Fröken M sa...

Som alltid ser det väldigt gott ut. Jag gillar verkligen fisk - därför är det konstigt att vi inte lagar det oftare här hemma..

anna sa...

Jag har alltid avskytt att springa, men så kom det fram att jag verkligen älskar de när jag väl la manken till. Lite smått konstigt, men superkul! :D
Ha en trevlig helg!kram

Malin I Form sa...

Ååh, vad gott det lät!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...