måndag 9 januari 2012

Aioli

Efter en härlig dag landade jag i TV-soffan tillsammans med lite nyrostade nötter och tittade på första avsnittet av Sveriges mästerkock. Jag följde förra årets tävling och förväntar mig inspiration och matglädje även i den här säsongen.

Här kommer ytterligare ett recept från nyårsmenyn. Jag testade att göra aioli och det blev väldigt gott tillsammans med de övriga tapasrätterna. Däremot är jag lite osäker på vad jag kan använda aioli till, vad passar det till... någon som har tips?

Självklart skar sig aiolin när jag gjorde den men det var bara att behålla lugnet och den gick att rädda, se tipset under receptet.


AIOLI

2 äggulor
2-3 vitlöksklyftor
2-2,5 dl olja (olivolja)
0,25-0,5 tsk salt
Ev en skvätt citron

Gör så här:
Pressa ner vitlöksklyftorna i äggulorna. Rör ordenligt och tillsätt olja lite i taget. Jag använder stavmixer. Smaksätt med salt och eventuellt med lite citron.

Tips - Om aiolin skär sig:
Det går att rädda en aioli som skurit sig. Börja om med 1-2 nya äggulor i en tom bunke. Ha i lite olja under omrörning och tillsätt sedan den skurna aiolin lite i taget medans du rör eller kör stavmixern.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Anna sa...

Det är riktigt tråkigt. Tycker att de skött de kött de rätt dåligt. I början förstod jag men inte nu. De har dragits dubbel för mig budet går att kolla på hemsidan och det står vad som erbjuds :) gå in och kika vettja :)
Kan man inte äta de mesta till aioli? Kyckling, kött osv?

thess sa...

Vilken bra blogg :) såg den genom familjeliv . Såg även den töntiga kommentaren om samma frukost och var det nu var. Ta inte åt dig :) äter också mycket samma men vadådå gillar man det och mår bra så varför sluta?

Mitt liv som fru L sa...

Aioli är gott till fisksoppa, stekt och grillad kyckling/kött/fisk, tonfisk på burk trot eller ej ;)
För att inte nämna räkor, rosta ditt LCHF rostbröd som du la upp här i bloggen för några dagar sedan, bre på ett tjockt lager med aioli och lägg på en rejäl hög med räkor! Så jävla amajsing gott! PROVA!

Maria sa...

Håller med ovan "talare" om fisksoppa .. passar även till broccolisoppa. Som dipp till gurka, ostchips, salamichips.. sånt som vi LCHF´are äter.. Jag har det ibland i min äggsallad .. som dressing! Aioli är gott till det mesta du grillar, både grönsaker & kött!
Jag brukar "snåla" och använda 1 helt ägg istället för 2 äggulor, blir lika gott men inte lika gult.
Lägger man allt i stavmixerbehållaren (obs allt måste vara rumstempererat)och sen mixar så brukar det aldrig "skära" sig .. =)

Malin I Form sa...

Allt med fisk och skaldjur skulle jag säga!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Thess: Kul att du hittade hit. Den dumma kommentaren på familjeliv var inte till mig men jag kunde inte låta bli att visa mitt missnöje. :-)

Maria: Tack för tipset om att ta ett helt ägg, det ska jag testa. Dessutom att hälla ihop allt och mixa, det verkar ju jättesmidigt. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...