fredag 30 december 2011

Västerbottenpaj (LCHF)

Igår kväll åt vi västerbottenpaj med goda tillbehör. Ofta gör vi västerbottenpaj som förrätt när vi bjuder vänner på middag. Det går alldeles utmärkt att göra paj utan pajskal, faktiskt godare tycker jag. Låt bara pajen stå en stund och stanna lite i äggstanningen innan du skär upp den då faller den inte isär.

Idag var jag och inhandlade ingredienserna till nyårsmenyn och jag var inte ensam i affären. Coop Forum ligger vägg i vägg med systemet och ALLA skulle tydligen handla sprit/champange och mat idag.


VÄSTERBOTTENPAJ (LCHF)

300 g riven västerbottenost
4 ägg
2 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar
Riven muskot

Tillbehör:
Creme fraiche
Finhackad rödlök
Röd stenbitsrom
Gräslök
Svartpeppar

Gör så här:
Smörj en pajform med smör. Fördela ut den rivna osten i pajformen. Vispa ihop ägg och grädde och smaksätt med salt, svartpeppar och lite muskotnöt. Häll äggblandningen över osten. Gratinera i ugnen 20-25 minuter i 225 grader i mitten av ugnen. Låt pajen svalna. Skär upp lagom portionsbitar och lägg upp på tallrik, värm lite i micon om pajen blivit kall. Servera med creme fraiche, finhackad rödlök, röd stenbitsrom, gräslök och svartpeppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

16 kommentarer:

anna sa...

Mums, västerbottenpaj är ju så galet gött =)
Jag ska jobba till kvart över tre imon sedan blir det att åka iväg till ett par goda vänner och två av deras vänner kommer dit. Vi ska äta kalkon, spännande :D
Hoppas ni får en super trevlig dag!kramar

Fröken M sa...

åh va gott ! efter nyår ska jag försöka mig på lchf igen och då vet jag vart jag ska leta inspiration :)
Jag tänkte bara gratinera hummern i två halvor med smör och vitlök - det brukar bli riktigt gott :)

Anonym sa...

Gjorde pajen igår och det var den bästa vb-paj jag någonsin ätit. Tack för receptet!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Vad roligt att du gillade pajen, jag tycker att den är jättegod. :-)

Hjärtan i livet sa...

Ser fram emot midsommarafton då jag ska göra denna paj, tvivlar ej på att den är god.
Trevlig midsommar!
Eva

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Hjärtan i livet: Det blir västerbottenpaj till midsommar här också. :-)

Frostrosor sa...

Väldigt gott och enkelt recept. Jag halverade receptet och gjorde pajen i en mindre form.

Anonym sa...

Hejsan! Tack för ett super bra recept! Hur lätt som helst att göra och super god! Återkommer gärna hit! /Maria

Vocalissa sa...

Tack för ett toppenbra recept! Så enkelt och gott.
Den här pajen kommer jag definitivt att göra fler gånger.

Gunilla sa...

Absolut den goaste paj vi ätit.Har gjort den massor med ggr.Även dom som inte äter lchf blir glatt överraskad.Kommer att pröva mer av dina recept.

Jimmy sa...

Supergod paj! Och väldigt bra för LCHF. Extremt låg procent kolhydrater, kolla uträkningen!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jimmy: Tack för uträkningen. :-)

Linda sa...

Denna paj ska testas ikväll :-) återkommer med omdöme ;-)

Linda sa...

Grymt god :-)

Siiri sa...

Hur stor pajskal har du användt?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Siiri: Pajformen är ca 25 cm i diameter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...