lördag 3 december 2011

Pepparkakor (LCHF)

Jag skulle ju testa några olika sorters LCHF-kakor till jul och efter kokostopparna blev det dags att prova pepparkakor. Jag tog bort sötningsmedlet från receptet jag hittade samt la till lite torktid i ugnen efter gräddningen och så här blev resultatet. Tillsammans med lite ädelost blev de riktigt goda och de var mer som kex med pepparkakssmak än kakor. Om ni testar receptet så se till att kakorna blir ordentligt hårda genom torkningen, de blir godast då.



PEPPARKAKOR (LCHF)

100 g smör
2 krm kryddnejlika
2 krm kardemumma
2 krm kanel
2 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
0,75 dl kokosnötsmjöl
2 äggvitor

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull tillsammans med kryddorna, ta av från värmen när smöret smält. Blanda mandelmjöl och fiberhusk i en skål och rör ner i det smälta smöret. Låt stå och svälla i ca 30 minuter. Vispa äggvitan hårt och rör ner i smeten. Tillsätt kokosnötsmjölet och blanda till en fast smet. Linda in degen i plastfolie och låt den vila i kylskåpet över natten.

Kavla ut degen mellan två ark plastfolie. Ta ut kakor med formar och lägg på en plåt. Grädda i 5-8 minuter (beroende på storlek och tjocklek) i 200 grader i mitten av ugnen. Låt kakorna ligga kvar på plåten och svalna. Sänk värmen till 100 grader och torka pepparkakorna tills de är torra, för mig tog det drygt en timme. Låt ugnsluckan vara lite öppen under torkningen så att fukten kan komma ut, jag brukar använda en träslev som jag sätter i ugnsluckan. Se till att kakorna blir ordentligt hårda och torra. Låt svalna och förvara i tätslutande burk. Ät gärna pepparkakorna tillsammans med lite ädelost.


Receptet hämtat från recept.nu


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Fröken M sa...

här bakar vi bara pepparkakor för skojs skull, jag tycker nämligen att köpta är absolut godast. (eller ja, degen går ju inte av för hackor den heller ) men jag tycker de egna är så svåra att få krispiga...

Jimmie sa...

Pepparkakor med en röra på hälften Stilton ost och hälften Philadelphiaost år otroligt gott.

Tack för kommentaren och ha en underbar advents söndag.

Fröken M sa...

Godmorgon vännen :) Jag ville bara kika in och önska dig en härlig start på veckan ! kram

Anonym sa...

Låter toppengott....
Kan man inte ha lite socker (sukrin) i smeten?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jo, självklart kan man ha i sukarin. I originalreceptet (klicka på länken längst ner i inlägget) så är det 0,5 dl sukrin.

Unknown sa...

Nu har jag bakat! Jag utgick från ditt recept men uteslöt kokosmjölet eftersom jag inte får tag på det, dessutom hade jag i sötningsmedel.
Och JISSES så goda!!
Tack Erika!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

A Swedish Smorgasbord: Vad roligt! Jag tror att lite sötning i dessa skulle göra susen. Sonen gillade inte dessa för han förväntade sig att de skulle vara söta som vanliga pepparkakor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...