måndag 12 december 2011

LCHF-glögg

Dricker ni glögg till jul? Jag tycker glöggen är en del av julens smaker och det skulle vara konstigt med en jul utan glögg. Jag hittade ett recept på LCHF-glögg hos Monique som jag var tvungen att testa. Det känns bra att ha ett sockerfritt alternativ till den vanliga glöggen. Jag dricker gärna min glögg med mandel i.


LCHF-GLÖGG

75 cl rödvin
0,5 apelsin
1 tsk apelsinskal (det tog inte jag)
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
1 tsk hela kryddnejlikor
2 dl björnbär
1 dl svarta vinbär eller blåbär (jag använde blåbär)
ev. 2 dl starksprit

Gör så här:
Dela apelsinen i mindre bitar och blanda alla ingredienser utom starkspriten i en kastrull. Värm glöggen och ta kastrullen av värmen precis innan det börjar koka. Lägg på ett lock och låt glöggen stå och dra. Efter 20 minuter tas apelsinbitarna upp. Låt glöggen stå under lock ytterligare 2-3 timmar. Ha eventuellt i sprit. Sila och häll upp på flaska.


Receptet hämtat från Lifezone.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Jimmie Lannér sa...

Spännande !
Hur smakade den då ?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jimmie Lannér: Jag tycker att glöggen blev väldigt god. Naturligtvis inte alls söt, vilket kändes kostigt första gången jag smakade då jag hade en inre bild av vad glögg smakade. Nu har jag druckit av den flera gånger och tycker verkligen om den.

Skrutt sa...

Yipee! Äntligen ett recept utan något som helst sötningsmedel!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...