torsdag 29 december 2011

Kräftstjärtssås

Igår åt vi stekt vitkål tillsammans med en kräftstjärtssås. Såsen är underbart god och det är nästan så att jag har lust att slicka talliken efteråt för att inte gå miste om någon sås. Jag har fått det här receptet av en arbetskamrat för jättemånga år sedan och förr serverade vi såsen med pasta och en bit nygräddad baguette. Det är var första gången vi gjorde såsen efter att vi börjat äta LCHF och då blev pastan utbytt mot stekt vitkål... och det blev minst lika gott!


KRÄFTSTJÄRTSSÅS
2 pers

1 liten gul lök
1 glas vitt vin
0,5 fiskbuljongtärning
2,5 dl vispgrädde
Dill
Salt
150 g kräftstjärtar

Gör så här:
Finhacka löken och fräs i smör. Tillsätt vinet och fiskbuljongtårningen och låt det koka upp. Tillsätt grädde och låt såsen koka ca 10 minuter. Smaka av med massor av dill och lite salt. Tillsätt kräftstjärtarna och låt de bli varma men såsen får inte koka.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Svar: Ja, jag tycker det är helt ok att unna sig det en gang pa 2 ar ;-) Undrar vad jag ska välja, undrar hur det kommer smaka? Hehe. Vi far väl se hur det blir, och vad det blir. LCHF pizza är inte helt detsamma nej...men det gar att äta ibland, beroende pa vilken sort man gör.

anna sa...

Väldigt god var den =)
Kräftstjärreceptet måste jag testa. så kul att läsa din blogg, man får så många idéer =)

Fröken M sa...

Det ser gott ut som alltid :)
Våra nyårsplaner blev precis inställda så vi får väl se vad det blir istället. Kanske stannar vi hemma och lagar någon god mat själva istället...
Just nu är jag mest sur ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...