lördag 10 december 2011

Kokospannkakor

Kokospannkakor är en favoritlunch på helgen här hemma. Jag har provat lite olika recept innan jag kom fram till det här. Många kokospannkaksrecept som jag provat tycker jag blir för tjocka och då är det svårt att få pannkakorna tunna men den här smeten flyter ut bra i stekpannan och pannkakorna blir tunna och fina samtidigt som smeten ändå håller ihop. Skulle smeten mot förmodan tjockna för mycket kan man späda med lite mer mjölk eller grädde.

Jag serverar vispad grädde och bär till mina pannkakor. Den här satsen räcker gott och väl till min familj på två vuxna och en 6-åring och vi får ofta någon pannkaka över som kan serveras till frukost dagen efter.



KOKOSPANNKAKOR
ca 10 st

4 ägg
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 msk fiberhusk

Gör så här:
Blanda alla ingredienser och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Grädda pannkakorna i smör på medelhög värme i en stekpanna, vänd när smeten stelnat på ovansidan. Rör i mer mjölk eller grädde i smeten om den tjocknar för mycket. Jag använder ca 1 dl smet till en pannkaka. Servera med vispad grädde och bär.


Tillägg 2012-01-21: Det går utmärkt att använda samma smet till plättar. Klicka ut 1 msk smet per plätt i en stekpanna eller plättlägg.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

11 kommentarer:

Fröken M sa...

GoTT !! Här är jag lite "trött" idag, men en sen frukost med pannkakor kanske skulle sitat fint !! Kram

Frideborg sa...

Hej!

Jag har inget cocosnötsmjöl hemma, går det lika bra med mandelmjöl?

Tacksam för svar
/Marina

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Frideborg: Jag tror inte att det går att ersätta kokosnötsmjölet med mandelmjöl. Kokosnötsmjölet suger upp vätska mer än mandelmjölet gör.

Maria sa...

Gör du eget Kokosmjöl eller går det att köpa?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Maria: Kokosmjölet är inte det samma som malda kokosflingor. Jag köper kokosmjölet i webbutiker, du kan hitta det bl.a. hos Bodystore och LCHF-butiken.

Maria sa...

Tack för snabbt svar. Hittade mjölet i hälsokostbutiken så nu blir det pannkakor :)

Kaisa sa...

Supergott recept! Men la till en knivsudd salt och lite stevia och dom blev ljuvligt goda! Tack för att du delar med dej!

Eva Andreasson sa...

Har du testat att steka dem i kokosolja? Eller måste det vara smör?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Eva Andreasson: Det fungerar att steka i kokosfett också. :-)

Christina sa...

Jag tog vatten istället för mjölk och min egna yoghurt istället för grädde på pannkakan. Nu är jag stör mätt. Mysig lördagsmorgon. Tack ♥

LasseB sa...

Hej.
Vill bara tala om att dina LCHF-plättar var supergoda.
Dock lade jag till ett krm salt. Det förhöjde smaken en aning och de blev ännu godare.
Med vänlig hälsning,
Lasse

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...