lördag 17 december 2011

Fänkålsgratäng

Fänkålsgratäng passar perfekt till olika typer av kött och kan användas på samma sätt som potatisgratäng. Den rivna västerbottenosten ger gratängen en härligt god smak. Ofta behövs ingen extra sås till maten eftersom gratängen är väldigt krämig i sig.


FÄNKÅLSGRATÄNG
4-5 pers

3 st fänkål (eller 2 stora)
1-2 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 dl vispgrädde
150 g riven västerbottenost
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär fänkålen i mindre bitar och stek i stekpanna ca 10 minuter. Finhacka löken. Varva fänkål, gul lök och vitlök i en ugnssäker form. Salta och peppra. Häll på grädden. Toppa med osten och gratinera i ugnen ca 20-25 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

anna sa...

Jag bara säger köp en one piece NU, du kommer inte ångra dig =)
Tack för tipset, detta ska jag testa :D

Unknown sa...

Vi älskar fänkål! Och det lustiga är att jag precis har upptäckt den :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...