onsdag 21 december 2011

Chokladfudge (LCHF)

Är det jul så är det! Jag laddar upp skafferiet med julgodis så att julhelgens gäster ska få lite gott att snaska på (om det finns kvar när de kommer). När jag hittade receptet på denna chokladfudge hos Mariann fanns ingen tvekan, den skulle jag testa. Och jag lovar, den här chokladfudgen är så otroligt god så ni bara måste prova. Det är en härligt len chokladsmak som bara smälter i munnen och fudgen är försvinnande god. Det är väldigt lätt att ta en till... och en till...



CHOKLADFUDGE (LCHF)

4 dl vispgrädde
100 g osaltat smör
60-80 g mörk choklad (jag använde 80 g 86% choklad)

Gör så här:
Koka upp grädden och tillsätt chokladen så att den smälter. Ha i smöret och rör om. Låt blandningen koka upp under omrörning. Låt koka, utan lock, i 20-30 minuter tills smeten tjocknat. Rör om ofta. Häll upp i en form, min form var 15x18 cm, och ställ i kylskåpet över natten innan fudgen skärs upp i bitar.


Receptet hämtar från Marianns LCHF mat & bak


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

13 kommentarer:

anna sa...

Det ser underbart gott ut! :D
Det är samma för mig, jag har inte heller kollat på flera år. Denna fastnade jag direkt för.

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

AH mums, den ser supergod ut!! Kanske maste testa det jag med, verkar sa enkel att göra.

Svar: Mysigt! Haller tummarna för att den ligger kvar, och att vi far litegrann hit ner ocksa snart!

Henrik - Allt om LCHF sa...

Den ser ju helt otroligt fin ut!

Fröken M sa...

Gott !! Jag ska nog försöka mig på nån typ av chokladkola/fudge ikväll... Ett sista "ryck" inför julen ;) kram

Anonym sa...

Åh, de där ser ju helt underbara ut. Säkert goda att smaksätta på olika vis, tex med apelsinskal. Ska bokmärka detta inför mitt 30-års kalas. :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Baravaramille: Apelsin och choklad är jättegott ihop tycker jag, det tror jag skulle vara gott. Kan även tänka mig lite hackade nötter i. :-)

Anonym sa...

Va tror du om att använda kakao istället för choklad?
Isåfall, vad skulle rekommenderad mängd vara?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag vet tyvärr inte om man kan ersätta chokladen med kakao. Om du provar, återkom gärna med resultatet och hur du gjorde.

Elin sa...

Jag provade med marabou's 70% mintchoklad. Det blev jättegott; fick till och med godkänt av släktens sockerråtta;) Tack för en toppenblogg!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Elin: Det lät jättegott, det ska jag prova nästa gång.

Eva sa...

Jag tror faktiskt att det skulle vara ännu godare med vanligt normalsaltat smör. Choklad och salt gillar varandra. Jag tänker varje gång jag ser Jamie Oliver göra något med choklad, han använder alltid osaltat smör men saltar istället. Jag tänker att varför? Använd normalsaltat smör istället!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Eva: Absolut! Jag har själv tänkt tanken, men inte provat ännu. :)

Anonym sa...

Jag har provat det här men smaken blev lite för fadd. Lite sötströ eller mintchoklad så tror jag att det blir kanon. Jag hade 86 % choklad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...