lördag 31 december 2011

Bearnaisesås

Bearnaisesås är ju så gott och passar perfekt till olika typer av kött. Så här gör vi vår bearnaisesås.


BEARNAISESÅS
4 pers

150 g smör
1 msk vitvinsvinäger
1 msk vatten
1,5 tsk torkad dragon
2 msk fint hackad scharlottenlök
Ev en persiljekvist
2 msk vatten
4 äggulor
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och ställ åt sidan. Lägg scharlottenlök, persilja, dragon, lite vitpeppar, vitvinsvinäger och vatten (1 msk) i en annan kastrull och koka utan lock tills nästan all vätska har kokat bort. Häll sedan i 2 msk vatten och rör runt. Låt lökblandningen svalna. Ta ur persiljekvisten. Ha i äggulorna i lökblandningen och rör ner smöret under omrörning på försiktig värme. Om såsen värms för snabbt eller börjar koka kan såsen skära sig. Så fort den börjar tjockna tas kastrullen från spisen. Smaka av med salt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...